LET'S GET TO NEXT.
מאות תפקידי הייטק וטכנולוגיה בחברות המובילות בארץ מחכים לכם. שדרגו את עצמכם לתפקיד הבא בקריירה.
דף ראשי » מגזין הייטק » חוקי חיפוש עבודה
left right
close

חוקי תהליך חיפוש עבודה

החוקים של תהליך חיפוש העבודה השתנו. האם אתם מכירים אותם?

אין ספק שתהליך חיפוש העבודה היום שונה ממה שהיה לפני כמה שנים.
כיצד השתנה התהליך היא לא הנקודה החשובה, העניין הוא- איך עושים את זה נכון היום? ומהם החוקים החדשים?

1. כאב הוא חלק מהתהליך:

אין ברירה, צריך להתרגל לרעיון שדחייה וסירוב הם חלק מהתהליך, כיוון שהם יקרו לכם. ולא מעט.
אנשים יתנדבו לעזור אבל ישכחו, מנהלים יתעלמו מהמיילים שלכם ומקומות עבודה שפניתם אליהם יבטיחו לחזור עם תשובה תוך כמה ימים, אבל לא יחזרו לעולם.
זה קורה לכולם וזה יקרה גם לכם.

2. כדאי לגבש תוכנית פעולה לפני כתיבת קורות חיים:

כתיבת קורות חיים לפני תכנון תהליך החיפוש, מקבילה להתנעת המכונית לפני שאתם יודעים לאן נוסעים.
החליטו אילו משרות מעניינות אתכם ודאגו להבליט בקורות החיים את אותם אלמנטים שיעזרו לכם להגיע לראיונות במשרות אלו (שימו לב שאמרנו להבליט, לא להמציא…).

ודרך אגב, קחו בחשבון שתהליך חיפוש העבודה ייקח יותר זמן ממה שחשבתם בתחילה.

3. מצאו מטרות, לא עבודות:

היעד שלכם צריך להיות להגיע לחברות בהן אתם מעוניינים דרך הפניות, או לפחות לשמוע על הזדמנויות ומשרות חדשות לפני שהן מפורסמות לכולם.
התחילו בהרכבת רשימה של חברות בהן תהיו מעוניינים לעבוד, עשו מחקר על החברות האלו ומצאו קשרים בתוכן.
דרך נוספת להגיע ראשונים להזדמנויות מתאימות היא לחלוק את הרשימה עם החברים שלכם, אולי הם מכירים אנשים שיוכלו לעזור?

4. Networking, Networking, Networking:

ייתכן ותרגישו עם זה לא נוח בתחילה, או שזה יהיה קשה אם חוג המכרים שלכם מצומצם, אבל עם קצת מאמץ ופניות אסטרטגיות, תוכלו להרחיב את טווח ה- Networking שלכם ולהפוך את האסטרטגיה ליעילה יותר.
חשוב לזכור כי כניסה של אנשים חדשים לרשת שלכם היא מערכת יחסים חדשה לכל דבר, כלומר, לא מדובר במפגש חד פעמי,
אלא בבנייה של יחסים ארוכי טווח בה גם אתם נותנים ולא רק מקבלים.

5. הסבירו מדוע כדאי לחברה להעסיק אתכם:

כל מה שאתם כותבים או אומרים על עצמכם הוא משפט מכירה.
אתם צריכים לוודא כי כל משפט כזה מסביר למי שיושב מולכם מדוע כדאי לו/ה להעסיק אתכם.
עשו חזרות ולמדו כיצד לספר על הכישורים והיתרונות שלכם באופן שמתבסס על צורכי החברה ולא על מה שאתם רוצים להשיג.

6. השתמשו באתרי חיפוש עבודה לצורך איסוף מידע:

למחפשי עבודה יש נטייה להסתמך אך ורק על אתרי "דרושים" למיניהם, והם מבלים את רוב זמנם בהגשת מועמדות למשרות ובתקווה שיחזרו אליהם.
אין ספק שלוחות אלו יעילים, אבל רצוי וכדאי להרחיב את החיפוש גם למקורות אחרים, ולהשתמש במשרות המפורסמות באתרי החיפוש על מנת לאתר מילות מפתח רלוונטיות לתחום ולמשרה אותם אתם מחפשים.

7. היעזרו בחברים:

שמעתם על משרה מעניינת? מכירים מישהו שעובד בחברה?
תמיד כדאי לנסות ולהפנות את קורות החיים שלכם לחברה דרך חברים / מכרים. גיוס באמצעות שיטת "חבר מביא חבר" רווח מאד היום, וקורות החיים שלכם יכולים לקבל יחס שונה כשהם מגיעים מעובד החברה, מאשר כשהם מגיעים דרך אתרי חיפוש עבודה.

8. כן, אתם צריכים פרופיל LinkedIn:

בימינו (והדבר נכון במיוחד בתחום ההייטק), יהיה זה לא חכם להתחיל תהליך חיפוש עבודה ללא פרופיל LinkedIn.
האפשרויות שמציעה היום הרשת הן רחבות והפרופיל שלכם יכול לשמש כמעין פורטפוליו על ידי הטמעת קבצים ומדיה.
זכרו כי מעבר לבחינה של הפרופיל לאחר קבלת קורות החיים שלכם, מנהלים מגייסים וחברות השמה רבות מאתרות מועמדים ברשת אז חשוב שתהיו שם עם פרופיל מעודכן.

9. חשבו כמו אנשי שיווק:

בנו את המותג שלכם ברשת (אתר, בלוג, רשתות חברתיות…). קדמו את עצמכם על ידי שיתוף תוכן בעל ערך לסביבה שלכם, כזה שיכול למשוך אליכם הזדמנויות. כשהמנהל/ת המגייס/ת יחפשו אתכם ברשת (והם יחפשו…), התוכן שאתם מייצרים יכול לעזור להם לגבש דעה עליכם, אז וודאו כי הנוכחות שלכם ברשת עוזרת ולא פוגעת בכם.

10. רושם ראשוני הוא חשוב:

משאבי אנוש, חברות השמה, מנהלים מקצועיים – כל פונקציה שלא תיפגשו איתה – בסופו של דבר מדובר באנשים. וככאלה, הם מושפעים מרושם ראשוני- מהאופן שבו אתם מדברים, מתנהגים, מחייכים וכן, גם נראים.

11. הפכו את קורות החיים שלכם להצעה:

שנו את אופן ההסתכלות שלכם על קורות החיים ממסמך שמטרתו לספר עליכם, למסמך שמטרתו להציע הצעה למקבל. כלומר, וודאו כי קורות החיים שלכם מותאמים למשרה אליה אתם מגישים מועמדים, באופן שידגיש כיצד אתם יכולים לתת ערך לחברה.

12. התאמנו על התשובות שלכם:

כל ראיון הוא הזדמנות יחידה שלא תחזור. לכן, כדאי להתאמן על התשובות שלכם בקול רם.
ברוב ראיונות העבודה, תתבקשו לתאר סיטואציות שונות מחיי העבודה שלכם (פרויקטים גדולים שהצליחו או לא, עבודה מול קולגות, התנסויות ולמידה…)- תשובה טובה תהיה כזו המורכבת מתיאור קצר וכללי של הסיטואציה, האתגר שהיא הציגה בפניכם, דרכי הפעולה שנקטתם בהן והתוצאות הסופיות.
עם זאת, שימו לב כי התשובה צריכה להיות קצרה ותמציתית- לספר למראיין/נת כל פרט קטן או להשמיט פרטים גדולים וחשובים לא ישרתו אתכם.

13. בחרו בדרך הקשה:

לעיתים, הבחירה בדרך הקלה יכולה לגרום לנו לפספס הזדמנויות (להכיר אנשים, לשמוע על משרות, או לקבל פידבק אחרי ראיון).
גם אם קשה ולא נעים, ברוב המקרים כדאי לאתגר את עצמכם ולעשות את הצעד שלא הייתם עושים בדרך כלל- לפנות לאנשים חדשים, לעשות follow-up על תהליכים ולקבל תשובות חד משמעיות.

14. דעו מתי וכיצד לנהל משא ומתן:

כמעט בכל הצעת עבודה תמצאו אלמנט כזה או אחר שניתן לנהל עליו מו"מ. זכרו כי זו ההזדמנות היחידה שלכם להגדיל את ערך ההצעה שקיבלתם, ולכן כדאי לבקש בצורה הנכונה. אל תתחילו משא ומתן לפני שקיבלתם הצעה רשמית וגם אז, שימו לב על אילו פרטים חשוב לכם להתעקש ועל אילו לא.

15. התחרות קשה – היו קשוחים יותר!

בסופו של יום, חברות מחפשות סט של כישורים, ואנשים המעוניינים בתפקיד (כלומר המתחרים שלכם) ידאגו לרכוש כישורים אלו; יכול להיות שתראו מחפשי עבודה אחרים שינסו דרכים שונות להשיג את תשומת הלב של החברה או מנהליה (קורות חיים ייחודיים, קשרים…).
סף הכניסה לחברות השתנה ועלה, ולכן עליכם לוודא שאתם מכירים את החוקים החדשים.